Inleiding (deel 2)

Amtrak opent elf maanden voor een treinreis de verkoop van treinkaartjes. Je kunt geen zitplaatsen reserveren in de zgn. Coach Class, alleen een plaats in de trein. Het Ryanair-principe dus. Voor de rijtuigen met slaapkamers kun je wel netjes reserveren. Een plaats bij het raam in Coach Class en boven in het panorama-rijtuig Superliner ‘Sightseer’ Lounge Car krijg je dus alleen door ”wie ’t eerst komt, die ’t eerst maalt.” Dit was echter nooit een probleem tijdens mijn rondreis.

Sightseer Lounge Car in de California Zephyr

Sightseer Lounge Car in de California Zephyr

In de California Zephyr en de Sunset Limited wil ik graag in stijl reizen. Daar ben ik per slot van rekening twee nachten. Ik reserveer een kamer met bed, toilet, douche, alle maaltijden inbegrepen, en ik krijg een ”butler” (Sleeping Car Attendant) die mijn bed opmaakt en ’s morgens met koffie en een krant langs komt. In de Pacific Surfliner reis ik Business Class. In de andere treinen zijn de achteroverleunstoelen toereikend.

Ongeveer twee uur van de hele rondreis zit ik in een Amtrak-bus (Thruway Motorcoach) omdat ik niet om 00.50 uur met de Pacific Surfliner bij vrienden in San Diego wou aankomen. Dat vond ik een beetje te gortig om midden in de nacht aan te kloppen.

Plaats een reactie